ת"א
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד
|
30634-07-10,46122-05-11
30/12/2013
|
בפני השופט:
עירית וינברג-נוטוביץ
|
- נגד - |
התובע:
1. אפולו - אדקס בע"מ 2. פרומו פולו בע"מ 3. פולו אוניברסל בע"מ
|
הנתבע:
שיווק ישיר - קראוס בע"מ
|
פסק-דין |
פסק דין
מבוא
1.בפניי שתי תובענות אשר נדונו במאוחד:
התביעה הראשונה הוגשה על ידי שלוש חברות קשורות: אפולו אדקס בע"מ, פרומו פולו בע"מ ופולו אוניברסל בע"מ (שלושת החברות ייקראו להלן יחדיו: "אפולו"), נגד חברת שווק ישיר – קראוס בע"מ (להלן: "שיווק ישיר"). במסגרת התביעה, אפולו טוענת לזכויות קניין רוחני בתיק גב שיוצר ושווק על ידה בשנת 2009, עבור אגד אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ (להלן: "אגד"). לטענת אפולו, שיווק ישיר הפרה זכויות קניין רוחני אלה בשנת 2010, עת ייצרה ושיווקה תיק גב דומה עבור אגד תוך שימוש בסימן המסחר הרשום של אפולו - POLO STAR (להלן: "תביעת התיקים").
התביעה השנייה הוגשה על ידי שיווק ישיר נגד אפולו. בבסיס התביעה טענת שיווק ישיר לפיה אפולו הפרה זכויות קניין רוחני שלה, בכך שהעתיקה ללא רשות תמונות וקטעים עיצוביים מקטלוג 2009 של שיווק ישיר לקטלוג שהוציאה בשנת 2010, ובכך שעשתה שימוש בתמונות בקטלוג ובאתר האינטרנט שלה (להלן: "תביעת התמונות").
2.הגם שהמסכת ועילות התביעה בכל אחת מהתביעות שונה, התובענות נדונו יחד, וזאת נוכח זהות הצדדים בשתי התובענות. עם זאת, בניהול ההליכים לגופם, כמו גם בדיוני ההוכחות ובסיכומי הצדדים, נשמרה הפרדה ביניהם.
הצדדים
3.חברות אפולו ושיווק ישיר הן חברות פרטיות מתחרות העוסקות בייבוא ושיווק מוצרים מגוונים- ביגוד, תיקים, ציוד משרדי, מתנות ועוד. החברות רוכשות את המוצרים מיצרנים זרים (בעיקר מסין). בד"כ, אין מדובר במוצרים המיוצרים במיוחד עבור החברות, אלא במוצרים הנמכרים על-ידי היצרנים בחו"ל לכל דורש. את המוצרים מפרסמות החברות באמצעות קטלוגים ובאמצעות אתר האינטרנט שלהן, והם נמכרים לסיטונאים ולגופים שונים.
את מוצריה משווקת אפולו תחת המותג POLO STAR ואילו שיווק ישיר משווקת מוצריה תחת המותגים InnoPak, Free Style ו- Green Bag.
בין החברות התקיימו יחסי מסחר שוטפים עד חודש יולי 2010, אז הוגשה תביעת התיקים.
תביעת התיקים (ת"א 30634-07-10)
הרקע
4.התביעה הוגשה נגד שווק ישיר, אגד ובעלי מניות שהם בעלי תפקיד בשיווק ישיר.
בדיון מיום 27.7.2010 נמחקה התביעה נגד אגד בעקבות הסכם פשרה שנחתם בינה לבין אפולו.
בדיון מיום 8.5.2013 נמחקו בעלי המניות הנ"ל של שיווק ישיר, בהסכמת הצדדים, והתביעה המשיכה להתנהל נגד שיווק ישיר בלבד.
5.בשנת 2009 פנתה אגד לאפולו בבקשה לספק לה תיקי גב לקייטנים המשתתפים בקייטנות קיץ שאגד מנהלת, עבור ילדי עובדיה. אגד בחרה מתוך קטלוג אפולו בתיק מדגם "פולו זבנג- תיק גב צבעוני" (להלן: "תיק זבנג"), וביקשה לערוך מספר שינויים בדגם שנבחר: מידותיו של התיק הוקטנו; צבע הבד שונה לגווני ירוק; הודפס הלוגו של אגד בחלק הקדמי של התיק; ונוספה רקמת המותג POLO STAR בצד שמאל למטה של התיקים (להלן: "התיק הסיני"). אגד אישרה את התיק הסיני, והזמינה 8000 תיקים כאמור שסופקו במאי 2009.
6.בחודש פברואר 2010, פנתה אפולו לאגד וביקשה לדעת האם אגד מעוניינת לקבל הצעת מחיר להזמנת תיקים לשנה זו. אגד הודיעה כי אינה מעוניינת בדגמי אפולו.
7.ביולי 2010 גילתה אפולו כי אגד חילקה לקייטנים שהשתתפו בקייטנה באותה השנה, תיקים שהם העתק התיקים שנמכרו על ידי אפולו לאגד בשנת 2009, ואשר כוללים את רקמת המותג POLO STAR. בתוך תיקים אלה נמצא תג יבואן של חברת שיווק ישיר.
לטענת אפולו במכירת התיקים המועתקים, שכללו את רקמת המותג של אפולו, הפרה שיווק ישיר את זכויות הקניין הרוחני שלה.
8.שיווק ישיר אינה מכחישה כי סיפקה לאגד תיקים הכוללים את סימנה המסחרי של אפולו, אולם טוענת כי מדובר בשגגה מצערת, אליה התוודעה רק בעקבות הגשת התביעה.